Kognitivní psychologie
Kognitivní psychologie je disciplína zabývající se procesy, stavy a obsahy lidské mysli při poznávání okolního i vnitřního světa. Přináší poznatky o lidském vnímání, pozornosti, paměti, jazyku, řešení problémů a vědomí. Kognitivní psychologii je možné chápat jako jednu z hlavních disciplín psychologie se silnými vazbami především na poznatky neuropsychologie, vývojové a aplikované psychologie. Současně ovšem tvoří i významný pilíř věd o mozku a mysli, nazývaných souborně kognitivní vědy, vedle filozofie mysli, umělé inteligence, lingvistiky či neurověd.
V Oddělení kognitivní psychologie realizujeme experimentální výzkum v následujících oblastech:
- Zraková pozornost a oční pohyby
- Senzorická deprivace a změny ve vnímání
- Zrakové vnímání prostoru
- Osvojování jazyka
- Psycholingvistika a zpracování gramatické struktury
- Experimentální přístrojová technika
Vedle vlastní výzkumné činnosti jsme přeložili učebnici Kognitivní psychologie autorů Eysencka a Keana, každoročně pořádáme Zimní školu kognitivní psychologie a v letech 2006 a 2011 organizovali interdisciplinární konferenci Kognice.
Pracovníci oddělení
Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D. (vedoucí) | www |
Dr. Hana Dufková | |
Barbora Dvořáková | |
Mgr. Martina Dvořáková | www |
Mgr. Maroš Filip | www |
Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D. | www |
Dr. Kateřina Chládková, M.A. | www |
Bc. Monika Kučerová | www |
Bc. Kateřina Kynčlová | |
doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. | www |
Mgr. Nikola Paillereau, Ph.D. | www |
Bc. Tereza Pavlíková | |
prof. PhDr. Filip Smolík, Ph.D., DSc. | www |
Mgr. Michaela Svoboda | |
Mgr. Peter Šebáň | www |
doc. Mgr. Radovan Šikl, Ph.D. | www |
PhDr. Dalibor Vobořil, Ph.D. | www |
Aktuální grantové projekty
- Filip Děchtěrenko: Česko-německý projekt (GA ČR - DFG), Typičnost při rozpoznávání vizuálních scén: Srovnání neuronových sítí a lidských vzpomínek, (2024-2027), RIV
- Nikola Paillereau: Vliv bilingvismu na percepci a produkci řeči v prvním roce života, (2024-2028), RIV
- Filip Smolík: Cze-Lex: Kvantifikace českého lexikonu, (2023-2025), RIV
Ukončené grantové projekty
- Nikola Paillereau: Diagnostický nástroj pro posouzení vývoje komunikace u českých dětí od 8 do 30 měsíců (2021-2023), RIV
- Kateřina Chládková: Rozpoznávání slov u českých dětí: mezidialektová vývojová perspektiva (2021-2023), RIV
- Filip Děchtěrenko: Maximální vizuální paměť (2020-6/2023), RIV
- Filip Smolík: Komplexní diagnostická baterie pro posuzování jazykových a fonologických schopností v předškolním a raném školním věku (2019-2022), RIV
- Filip Smolík: Prediktivní a adaptivní procesy v dětském jazyce (2019-2022), RIV
- Jiří Lukavský: Sledování objektů v pohybu - identita, nejistota a vizuálně rozmanité prostředí (2019-2022), RIV
- Kateřina Chládková: Vliv akcentu mluvčího na osvojování si hlásek mateřského jazyka (2018-2020), RIV
- Filip Smolík: Mentální zpracování gramatické a sémantické informace u českých dětí (2016-2018), RIV
- Jiří Lukavský: Vizuální paměť na scény: vliv korelace vjemů v prostoru a čase na přesnost vzpomínek (2016-2018), RIV
- Filip Smolík: Osvojování české gramatiky: pravidla, kontext a teorie mysli (2013-2015), RIV
- Michal Šimeček: Prostorové vnímání fotografických scén (2013-2015), RIV
- Jiří Lukavský: Osobnost a spontánní mozková aktivita během klidu a sledování filmu: vzájemný vztah a strukturní determinanty (2013-2015), RIV
- Radovan Šikl: Longitudinální studie zrakového vnímání pacientů se zrakem navráceným po dlouhodobé senzorické deprivaci (2012-2014), RIV
- Dalibor Vobořil: Klasické a počítačem podporované metody v testování prostorové představivosti (2011-2013), RIV
- Filip Smolík: Porozumění gramatice a lexikonu u batolat: větná shoda, slovosled, aktuální členění a jejich vývojové souvislosti s lexikem (2010-2012), RIV
- Jiří Lukavský: Přesuny pozornosti a oční pohyby při sledování více objektů u zdravých dospělých (2010-2012), RIV
- Michal Šimeček: Vztah reálného a vnímaného prostoru v různých experimentálních situacích (2010-2012), RIV
- Radovan Šikl: Změny ve vnímání a paměti při dlouhodobé izolaci (2009-2012), RIV