prof. PhDr. Filip Smolík, Ph.D., DSc.
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Pod Vodárenskou věží 1143/4
182 00 Praha 8
Tel.: +420 266 053 849
E-mail: smolik@praha.psu.cas.cz
Jsem vývojový psycholingvista a pracuji na široké škále témat, se zvláštním zájmem o vývoj gramatických znalostí a rané porozumění gramatice. Používám experimentální metody (zraková preference, sledování očnich pohybů) stejně jako analýzy jazykových přepisů. Začínám pracovat s EEG/ERP a fNIRS.
Mé hlavní oblasti zahrnují:
- rané porozumění gramatickému pádu, rodu a číslu, jejich morfologickému značení a jejich interakci se slovosledem
- účinky představitelnosti slov a dalších charakteristik slov při osvojování slovní zásoby, morfologického značení a užívání slov v syntaktických strukturách; včetně efektů těchto faktorů u dospělých
- vztahy mezi sociálním porozuměním, chybným přesvědčením a jazykovou referencí k osobám (zájmena, osoba u sloves)
- gramatické indikátory vývojových poruch jazyka (zejména v češtině), vztahy mezi jazykovými znalostmi a pracovní pamětí (zejména v opakování vět)
- vývoj diagnostických nástrojů (CDI, původní testy)
Vedoucí laboratoře Psychologického ústavu a Laboratoře behaviorálních a lingvistických studií PsÚ AV ČR a FF UK.
Vzdělání a akademická kvalifikace
- 2024: profesor. Jmenovací řízení v oboru Psychologie na FF UK ukončeno jmenováním v květnu 2024.
- 2020: DSc. (doktor věd) v oboru Psychologické vědy. Akademie věd ČR.
- 2001-2006: doktorské studium Child Language Program, University of Kansas v Lawrence, KS, USA. PhD uděleno 2006. Disertace: Grammar sensitivity in children: syntactic priming and error detection. Vedoucí: Mabel Rice. Komise: Susan Kemper, Vicky Peyton, Holly Storkel, Mike Vitevitch. Absolventský profil
- 2000: PhDr., Obecná psychologie, Filozofická fakulta UK, Praha.
- 1994-1999: Mgr. studium psychologie, Filozofická fakulta UK, Praha, teoreticko-výzkumná specializace. Diplomová práce Psychologické aspekty osvojování jazyka.
- 1993-1994: Studium psychologie, Filozofická fakulta UP, Olomouc.
Výuka
- od 2023: Katedra psychologie, FF UK Praha (docent, profesor). Pokračování ve výuce stejných předmětů.
- 2017-2023: Ústav obecné lingvistiky, FF UK Praha (docent, profesor). Introduction to the biology of language, Introduction to Psycholinguistics, Osvojování jazyka, semináře v oblastech zájmu.
- 2007-2017: University of New York in Prague. Psychology of Infancy and Childhood, Cognition, Introductory and Advanced Statistics.
Odborné a profesní aktivity (mezinárodní)
- od 2024: Tajemník (secretary), International Association for the Study of Child Language.
- od 2022: Associate Editor, Applied Psycholinguistics.
- 2022-2024: Executive committee member, International Association for the Study of Child Language.
- 2019-2021: Editor (Language), Journal of Speech, Language and Hearing Research.
- od 2017: Editorial Board member, First Language.
- 2016-2017: Associate Editor (Language), Journal of Speech, Language and Hearing Research.
- 2011-2016: Management Committee Member, International Scientific Cooperation Action COST-IS1406 Enhancing children's oral language skills across Europe and beyond: A collaboration focusing on interventions for children with difficulties learning their first language.
Odborné a profesní aktivity (domácí)
- od 2023: Grantová agentura ČR, člen panelu 407.
- od 2022: Místopředseda, Českomoravská psychologická společnost.
- 2018-2022: Předseda, Českomoravská psychologická společnost.
- od 2011: Člen, od 2023 předseda Rady Psychologického ústavu AV ČR, v. v. i.
Vybrané publikace
(případně kompletní seznam publikací)
Články
- Matiasovitsová, K., Čechová, P., Sláma, J., Homolková, K., & Smolík, F. (2024). Mean Length of Utterance in Czech Toddlers: Validity Estimates and Comparison of Words, Morphemes, and Syllables. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 1-16. DOI:10.1044/2023_JSLHR-23-00251
- Jarůšková, L., Smolík, F., Chládková, K., Oceláková, Z., & Paillereau, N. (2023). How to Build a Communicative Development Inventory: Insights From 43 Adaptations. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 66(6), 2095-2117. DOI: 10.1044/2023_JSLHR-22-00591
- Smolík, F., Chromá, A. (2022). About me, you and her: Personal pronouns are developmentally preceded by mental state language. Journal of Child Language, 1-18. DOI:10.1017/S030500092100091X
- Smolík, F., Bláhová, V. (2022). Here come the nouns: Czech two-year-olds use verb number endings to predict sentence subjects. Cognition 219, 104964. DOI: 10.1016/j.cognition.2021.104964
- Smolík, F., & Bláhová, V. (2019). Czech 23-month-olds use gender agreement to anticipate upcoming nouns. Journal of Experimental Child Psychology, 178, 251-265. DOI: 10.1016/j.jecp.2018.10.004
- Marková, G., Smolík, F. (2014). What do you think? The relationship between person reference and communication about the mind in toddlers. Social Development, 23, 61-79. DOI: 10.1111/sode.12044
- Rice, M. L., Smolik, F., Perpich, D., Thompson, T., Rytting, N., & Blossom, M. (2010). Mean Length of Utterance Levels in 6-Month Intervals for Children 3 to 9 Years with and without Language Impairments. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 53(2), 333-349. DOI: 10.1044/1092-4388(2009/08-0183)
Diagnostické metody
- Paillereau, N., Smolík, F., Sloupová, T., Chládková, K., Jarůšková, L., Fialová, T., Dvořáková, T., Oceláková, Z., Ungrová, V., Kynčlová, K., Pešek, J., Kadavá, Š. (2023). Dovyko I a Dovyko II: Dotazníky pro screening jazykového vývoje u dětí od 8 do 30 měsíců [Communicative development inventory Dovyko I and II. The Czech adaptation of MacArthur-Bates Communicative Development Inventories: WG and WS – revised edition for Dovyko II]. Available online https://www.dovyko.cz/manual-a-normy-k-dotaznikum-dovyko-i-a-ii/
- Smolík, F., Bláhová, V., Bartoš, F. (2019). Receptivní slovník & Opakování vět [Receptive vocabulary & Sentence repetition]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání
FOTO: Jan Jirkovský