Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.

Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.

Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.  
Pod Vodárenskou věží 1143/4
182 00 Praha 8
Tel.: +420 266 053 844
E-mail: machovcova@praha.psu.cas.cz
Profil Academia.edu

orcid.logo

ResearchGate.logo

Odborné zájmy

  • Pracovní podmínky ve vysokém školství
  • Diverzita na pracovišti, work-life balance, intersekcionální přístup
  • Podpora mladých vědců a vědkyň - mentoring
  • Kvalitativní výzkumný design

Vzdělání

  • 2005 – 2010   Doktorské studium (Sociální psychologie), FSS MU v Brně, Ph.D.
  • 1998 – 2005   Magisterské studium (Psychologie), FF, FSS MU v Brně, Mgr.

Přehled zaměstnání

  • 2014 - dosud: Vědecká pracovnice, Psychologický ústav AV ČR, v.v.i., Praha, oddělení Metodologie, tým Organizational Studies in Higher Education (OSHE), od 11/2023 vedoucí oddělení Metodologie
  • 2015 - dosud: Odborná asistentka, Pedagogická fakulta UK

Spolupráce na projektech

  • 2023 - 2025: SYRI: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (LX22NPO5101). Společenská odolnost a Vzdělávání (členka řešitelských týmů)
  • 2020 - 2022: Excelentní výzkum mezi jednotlivcem, institucí a diskurzem: Kolaborativní konstrukce výzkumné produktivity na výzkumných institucích (členka týmu, řešitelka dr. Zábrodská), Grantová agentura ČR
  • 2017 - 2019: Rozvoj akademické excelence: Systemický přístup k mimořádnému výkonu u akademiků a akademiček na počátku kariéry (členka týmu, řešitel doc. Mudrák), Grantová agentura ČR
  • 2014 - 2016: Kvalita pracovního prostředí a well-being zaměstnanců ve veřejném vysokém školství (členka týmu, řešitelka dr. Zábrodská), Grantová agentura ČR

Zahraniční stáže a stipendia

  • 11/2022, 12/2023 Ústav aplikovanej psychológie, Fakulta sociálnych vied, Univerzita Komenského, Bratislava, doc. L. Sokolová (stáž v rámci AIA/SAIA, Erasmus+)
  • 1/2017 Department of Sociology, School of Business, Economics and Social Sciences, Graz University, prof. L. Oates-Indruchová – Sociology of Gender Chair (Program Aktion, Charles Uni)         
  • 1/2016 Department of Psychology, University of Oslo, Oslo, Norsko. Supervize: prof. Agnes Andenæs (EEA Financial Mechanism and Norwegian Financial Mechanism Funds, Charles Uni)
  • 2008/9 Danish University of Education – Aarhus Uni, Kodaň, Dánsko. Supervize: prof. Dorte Staunaes (5 měsíců, Danish Governmental Award, Masaryk Uni)
  • 2007 Department of Psychology, University of Oslo, Oslo, Norsko. Supervize: Dr. Agnes Andenæs. (4 měsíce, EEA Financial Mechanism and Norwegian Financial Mechanism Funds, Masaryk Uni)
  • 2004 Univerzita Utrecht (4 měsíce, SOCRATES/ERASMUS, Masaryk Uni)

Vybrané publikace

  • Šeďová, K., Obrovská, J., Hlado, P., Lojdová, K., Machovcová, K., Stupak, O., … Lintner, T. (2024). ‘They usually look happy.’ approaches to the adaptation of Ukrainian refugees in Czech schools. Pedagogy, Culture & Society, 1–22. https://doi.org/10.1080/14681366.2024.2362965
  • Machovcova, K., Kováts, G., Mudrák, J., Cidlinská, K., & Zábrodská, K. (2023). (Dis)continuities in academic middle management career trajectories: a longitudinal qualitative study. Journal of Higher Education Policy and Management, 46(2), 200–217. https://doi.org/10.1080/1360080X.2023.2276589
  • Machovcová, K., Mudrák, J. Cidlinská, K., Zábrodská, K. (2022). Early career researchers as active followers: perceived demands of supervisory intervention in academic workplaces. Higher Education Research & Development, online first:  https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07294360.2022.2040447
  • Cidlinská, K., Nyklová, B., Machovcová, K., Mudrák, J., Zábrodská, K. (2022). “Why I don’t want to be an academic anymore?” When academic identity contributes to academic career attrition. Higher Education, online first: https://link.springer.com/article/10.1007/s10734-022-00826-8
  • Mudrák, J., Zábrodská, K., Machovcová, K., Cidlinská, K., Takács, L. (2021).  Competing values at public universities: Organizational cultures and job demands-resources in academic departments. Higher Education Quarterly, 76(1), 153-173https://doi.org/10.1111/hequ.12311
  • Mudrák, J., Zábrodská, K., & Machovcová, K. (2020). A self-determined profession? Perceived work conditions and the satisfaction paradox among Czech Academic Faculty. Sociologicky Casopis, 56(3), 387-418. https://doi.org/10.13060/csr.2020.023
  • Mudrak, J., Zabrodska, K., & Machovcová, K. (2020). Psychological constructions of learning potential and a systemic approach to the development of excellence. High Ability Studies, 31(2), 181-212. https://doi.org/10.1080/13598139.2019.1607722
  • Machovcová, K., Zábrodská, K., & Mudrák, J. (2019). Department heads negotiating emerging managerialism: The Central Eastern European context. Educational Management Administration & Leadership47(5), 712-729. https://doi.org/10.1177/1741143217753193
  • Machovcová, K., Zábrodská, K. Mudrák, J. (2018). Department heads negotiating emerging managerialism. Educational Management Administration & Leadership. First published 28 January 2018.
  • Mudrák, J., Zábrodská, K., Květon, P., Jelínek, M., Blatný, M., Šolcová, I., Machovcová, K. (2017). Occupational well-being among university faculty: A job demands-resources model. Research in higher education. 59/3.

    FOTO: Jan Jirkovský