Mgr. Nikola Paillereau, Ph.D.
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Pod Vodárenskou věží 1143/4
182 00 Praha 8
Tel.: +420 266 053 855
E-mail: Paillereau@praha.psu.cas.cz
Odborné zaměření
Nikola Paillereau je psycholingvistka specializující se na ranou percepci a produkci řeči. Působila jako hlavní řešitelka nebo členka výzkumných týmů v několika projektech zaměřených na tento tematický okruh. Ve své práci kombinuje behaviorální metody s neurozobrazovacími technikami za účelem studia jazykového vývoje v raném dětství.
Je vedoucí výzkumné skupiny LemonLab (Language and Emotion Lab), kterou založila v rámci prestižního pětiletého grantového projektu GAČR JUNIOR STAR. V rámci této výzkumné skupiny se specializuje na výzkum dětského žvatlání, kde spolupracuje s francouzskými institucemi ENS, Université Sorbonne-Nouvelle a Université Lumière. Paralelně se zaměřuje na percepci řeči, zejména s využitím EEG a fNIRS, a intenzivně spolupracuje s Heidelbergskou univerzitou.
Výzkum je výjimečný svou kombinací práce s bilingvní populací kojenců a využitím neurozobrazovacích metod.
Vzdělání
- 2016: kvalifikace francouzské Národní Rady Univerzit (CNU) na funkci VŠ učitele (Maître de Conférences),
sekce 07 Jazykověda: obecná lingvistika a fonetika - 2015: Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3, obor jazykověda, specializace fonetika (Ph.D.)
- 2010: univerzitní diplom ECDF (Doplňující výuka didaktiky francouzštiny jako cizího jazyka)
na Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3 - 2008: Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3, obor didaktika jazyků, specializace fonetika a fonologie (Master 2)
- 2006: – Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3, obor didaktika jazyků, specializace jazyk a jazykové modely (Master 1)
- 2005: – Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3, obor literatura a jazyky, specializace jazykověda (Licence, DEUG)
Zaměstnání
- od 07/2018: vědecká pracovnice – Fonetický ústav, Centrum pro studium člověka s společnosti, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta
- od 05/2018: vědecká pracovnice – Psychologický ústav AV ČR
- 2017: vědecká pracovnice – Université Lumière Lyon 2, Excelentní laboratoř – Pokročilé studie komplexity jazyka (LabEx – ASLAN)
- 2016 – 2017: vědecká pracovnice – CNRS/ Sorbonne Nouvelle-Paris 3, Paris, Excelentní laboratoř – Empirické základy lingvistiky (LabEx – EFL)
- 2008 – 2012: vědecká pracovnice – Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3, Katedra francouzštiny jako cizího jazyka
- 2008 – 2012: odborná asistentka, Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3, Katedra francouzštiny jako cizího jazyka a Institut obecné a aplikované lingvistiky a fonetiky (ILPGA)
Mezinárodní organizační aktivita
- 2024: Člen organizačního týmu mezinárodního kongresu IASCL, Praha
- 2023: Člen organizačního týmu mezinárodního kongresu ICPhS, Praha
- 2015 - nyní: Člen Fonetického ústavu, Univerzita Sorbonna, Paříž
Granty
- 2024 - 2028: Vliv bilingvismu na percepci a produkci řeči v prvním roce života (řešitelka)
- 2024 - 2026: Prozodické vyjádření informační struktury výpovědi v češtině (členka týmu)
- 2021 - 2023: Diagnostický nástroj pro posouzení vývoje komunikace u českých dětí od 8 do 30 měsíců (řešitelka)
- 2021 - 2023: Rozpoznávání slov u českých dětí: mezidialektová vývojová perspektiva (spoluřešitelka)
- 2018 - 2022: Vliv akcentu mluvčího na osvojování si hlásek mateřského jazyka (členka týmu)
- 2008 - 2012: Stipendium od francouzské vlády na doktorské studium, obor Fonetika (hlavní řešitelka)
Vybrané publikace
- Jarůšková, L., Sloupová, T., Smolík, F., Chládková, K., Oceláková, Z., & Paillereau, N. (2024). Developing Dovyko I: The Czech adaptation of the MacArthur-bates communicative development inventory. Československá psychologie, 68(2), 174-185.
- Paillereau, N., & Chládková, K. (2024). Infants' reliance on rhythm to distinguish languages: A critical review. Infancy, 29(6), 842-876.
- Jarůšková, L., Smolík, F., Chládková, K., Oceláková, Z., & Paillereau, N. (2023). How to build a CDI: Insights from 43 adaptations. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 66(6), 2095–2117. https://doi.org/10.1044/2023_JSLHR-22-00591
- Paillereau, N., Podlipský, V. J., Šimáčková, Š., Smolík, F., Oceláková, Z., & Chládková, K. (2021). Perceptual sensitivity to vowel quality and vowel length in the first year of life., JASA Express Letters 1, 025202. https://doi. org/10.1121/10.0003369
- Paillereau, N., Podlipský, V. J., Smolík, F., Šimáčková, Š., & Chládková, K. (2021). The development of infants' sensitivity to native versus non- native rhythm. Infancy: the official journal of the International Society on Infant Studies, 26(3), 423–441. https://doi.org/10.1111/infa.12395
- Canault, M., Yamaguchi, N., Paillereau, N., Krzonowski, J., Roy, J. P., Dos Santos, C., & Kern, S. (2020). Syllable duration changes during babbling: a longitudinal study of French infant productions. Journal of child language, 47(6), 1207–1227. https://doi.org/10.1017/S030500092000015X
- Chládková, K. & Paillereau, N. (2020). The what and when of universal perception: a review of early speech sound acquisition. Language Learning, 70(4). doi: 10.1111/(ISSN)1467-9922.
Aplikované výzkumné výsledky
Metody pro objektivní posuzování jazykového vývoje kojenců a batolat ve věkovém rozmezí 8 až 30 měsíců:
- Paillereau, N., Smolík, F., Sloupová, T., Chládková, K., Jarůšková, L., Fialová, T., Dvořáková, B., Oceláková, Z., Ungrová, V., Kynčlová, K., Pešek, & J., Kadavá, Š. (2023). Dovyko I a Dovyko II: Dotazníky pro screening jazykového vývoje u dětí od 8 do 30 měsíců. Příručka. [Dovyko I and II: Questionnaires for language-development screening in children aged 8 to 30 months. Manual.] https://hdl.handle.net/11104/0350793. [Online].
- Paillereau, N., Smolík, F., Sloupová, T., Chládková, K., Jarůšková, L., Fialová, T., Dvořáková, B., Oceláková, Z., Ungrová, V., Kynčlová, K., Pešek, & J., Kadavá, Š. (2023). Dovyko I: Dotazník pro sreening jazykového vývoje u dětí od 8 do 18 měsíců. Normy. [Dovyko I: Questionnaire for language-development screening in children aged 8 to 18 months. Norms.] https://hdl.handle.net/11104/0350799 [Online].
- Paillereau, N., Smolík, F., Sloupová, T., Chládková, K., Jarůšková, L., Fialová, T., Dvořáková, B., Oceláková, Z., Ungrová, V., Kynčlová, K., Pešek, & J., Kadavá, Š. (2023). Dovyko II: Dotazník pro sreening jazykového vývoje u dětí od 16 do 30 měsíců. Normy. [Dovyko II: Questionnaire for language-development screening in children aged 16 to 30 months. Norms.] https://hdl.handle.net/11104/0350800 [Online].
- Paillereau, N., Smolík, F., Sloupová, T., Chládková, K., Jarůšková, L., Fialová, T., Dvořáková, B., Oceláková, Z., Ungrová, V., Kynčlová, K., Pešek, & J., Kadavá, Š. (2023). Dovyko I: Dotazník pro screening jazykového vývoje u dětí od 8 do 18 měsíců. [Dovyko I: Questionnaire for language-development screening in children aged 8 to 18 months.] https://hdl.handle.net/11104/0350916 [Online].
- Paillereau, N., Smolík, F., Sloupová, T., Chládková, K., Jarůšková, L., Fialová, T., Dvořáková, B., Oceláková, Z., Ungrová, V., Kynčlová, K., Pešek, & J., Kadavá, Š. (2023). Dovyko II: Dotazník pro screening jazykového vývoje u dětí od 16 do 30 měsíců. [Dovyko II: Questionnaire for language-development screening in children aged 16 to 30 months.] https://hdl.handle.net/11104/0350917 [Online].