Mikýřův experiment poukazuje na nebezpečný vliv influencerů, tvrdí experti
Fri May 23 14:20:44 CEST 2025
Podle Evy Klusové, výzkumné analytičky Akademie věd a expertky na dezinformace a hybridní hrozby, velkou roli hraje fakt, že influenceři ve svých videích působí na diváka přátelsky. Divák tak propadá dojmu, že mu tvůrce nelže, protože mezi nimi panuje nějaké pouto.
„Když se influencer chová ke svým divákům jako ke kamarádům, tak jsou pak přirozeně náchylnější přijmout jeho vykreslení reality. Obsah většinou působí autenticky a fanoušci při něm vypínají kritické myšlení,“ upozorňuje Klusová.
„Publikum má nízkou motivaci si informace ověřovat a bublina diváků si je vzájemně potvrdí,“ doplňuje expertka
Tvrzení Klusové dokládají i data mezinárodního institutu DMI (Digital Marketing Institute), který se zabýval vlivem influencerů na marketing firem. Podle těchto dat stále více společností najímá influencery na propagaci jejich produktů, protože to výrazně zvyšuje šance na jejich prodej.
Podle Klusové u případu propagandy totalitního režimu funguje podobný princip jako u marketingu – totalitní režimy si jsou vědomi vlivu influencerů, a tak je najímají do svých řad, aby zlepšili „image“ svého státu.
„Tvůrci ve svých videích prezentují narativ na základě nějakého příběhu. A příběh je vždycky silnější než holá fakta. Proto je mnohem větší pravděpodobnost, že fanoušek daného influencera uvěří jeho videu radši než článku v mainstreamovém médiu, který prezentuje pouze suchou realitu. To skýtá obrovská rizika,“ dodává Klusová.
Celé znění článku naleznete zde