Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Pod Vodárenskou věží 1143/4
182 00 Praha 8
Tel.: +420 266 053 854
E-mail: dechterenko@praha.psu.cas.cz
Web: https://filipdechterenko.cz/
Odborné zájmy
- Zrakové vnímání, pozornost, paměť
- Sledování očních pohybů
- Statistické zpracování dat
Vzdělání a pracovní zkušenosti
- 2023 - nyní: vedoucí oddělení Kognitivní psychologie, Psychologický ústav AV ČR
- 2011 - nyní: vědecký pracovník, Psychologický ústav AV ČR
- 2018 - 2020: přednášející, School of Psychology UNYP
- 2018 - 2020: vědecký pracovník, 1.LF UK
- 2015 - 2016: stáž v rámci Fulbright-Masarykova stipendia v Center for Perceptucal Systems, University of Texas, USA
- 2012 - 2017: Ph.D., obor Teoretická informatika, MFF UK, Praha
- 2015 - 2019: Mgr., obor Psychologie, FF UK, Praha
- 2010 - 2012: Mgr., obor teoretická Informatika, MFF UK, Praha
- 2011 - 2015: Bc. obor Psychologie, FF UK, Praha
- 2007 - 2010: Bc. obor Obecná informatika, MFF UK, Praha
Grantové projekty
- 2024 - nyní: Typičnost při rozpoznávání vizuálních scén: Srovnání neuronových sítí a lidských vzpomínek, řešitel, GA ČR (24-11506K)
- 2020 - 2022: Maximální vizuální paměť, řešitel, GA ČR (20-06894S)
Ocenění
- 2021 - Diamantova cena
- 2019 - Wichterleho prémie
Vybrané publikace
- Urban, M., Lukavský, J., Brom, C., Hein, V., Švácha, F., Děchtěrenko, F., Urban, K. (2025). Prompting for creative problem-solving: A process-mining study. Learning and Instruction. 99(říjen), 102156.
- Děchtěrenko, F., Lukavský, J., Adámek, P. (2025). Low detail retention in visual memory despite focused effort. Quarterly Journal of Experimental Psychology.
- Urban, M., Brom, C., Lukavský, J., Děchtěrenko, F., Hein, V., Švácha, F., Kmoníčková, P., Urban, K. (2025). “ChatGPT can make mistakes. Check important info.” Epistemic beliefs and metacognitive accuracy in students' integration of ChatGPT content into academic writing. British Journal of Educational Technology.
- Děchtěrenko, F., Bainbridge, W. A., Lukavský, J. (2025). Visual free recall and recognition in art students and laypeople. Memory & Cognition. 53(1), 363-378.
- Urban, M., Děchtěrenko, F., Lukavský, J., Hrabalová, V., Svacha, F., Brom, C., & Urban, K. (2024). ChatGPT improves creative problem-solving performance in university students: An experimental study. Computers & Education, 105031
- Šikl, R., Brücknerová, K., Švedová, H., Děchtěrenko, F., Ugwitz, P., Chmelík, J., ... & Juřík, V. (2024). Who benefits and who doesn't in virtual reality learning: An experimental study comparing two types of school. Journal of Computer Assisted Learning
- Šolcová, I., Děchtěrenko, F., Havrdová, Z. (2023). Researching Reflectivity by Scales. In: LORENZ, W., HAVRDOVÁ, Z., eds. Enhancing Professionality Through Reflectivity in Social and Health Care. Cham: Springer, s. 129-146. ISBN 978-3-031-28800-5
- Lukavský, J., Oksama, L., & Děchtěrenko, F. (2023). Multiple object tracking with extended occlusions. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 76(9), 2094-2106
- Děchtěrenko, F., & Lukavský, J. (2022). False memories when viewing overlapping scenes. PeerJ, 10, e13187
- Hlinka, J., Děchtěrenko, F., Rydlo, J., Androvičová, R., Vejmelka, M., Jajcay, L., Tintěra, J., Lukavský, J., Horáček, J. (2022). The Intra-session Reliability of Functional Connectivity during Naturalistic Viewing Conditions. Psychophysiology, 59(10), e14075
- Brom, C., Kolek, L., Lukavský, J., Děchtěrenko, F., Volná, K. (2022). To Quiz or to Shoot When Practicing Grammar? Catching and Holding the Interest of Child Learners: A Field Study. Frontiers in Psychology.13(duben), 856623