doc. Mgr. et Mgr. Pavlína Janošová, Ph.D.
Institute of Psychology
The Czech Academy of Sciences
Pod Vodárenskou věží 1143/4
182 00 Prague 8
Phone: +420 266 053 855
Email: janosova@praha.psu.cas.cz
Research Interests
- School bullying, its ethical aspects and group influences
- Spirituality and moral-value orientation of adolescents
- Developmental aspects of gender identity in children and adolescents
Education & Work Experience
- 2003 - now: Researcher in Institute of Psychology (part-time)
- 2000 - now: Teaching in Department of Education, Charles University, Hussite Theological Faculty, Prague
- 2009: Associated Professor of Educational psychology, UK PedF
- 2000: nursemaid in asylum house for children
- 1997 - 2002: Ph.D. study of Educational psychology, UK PedF
- 1992 - 1997: M.A. Religion, Philosophy, Education, and Psychosocial Sciences (Charles University, Prague)
Projects
- 2023 - 2025 "Consequences of bullying: How classroom characteristics weaken the psychological problems", (PI: Lenka Kollerová). Czech Science Foundation (GA23-06289S)
- 2018 - 2020: “Teachers’ perspectives on peer exclusion among adolescents“, (PI: Lenka Kollerová). Czech Science Foundation (GA18-09443S)
- 2015 - 2017: “Defending victims of bullying: The longitudinal role of individual and group factors“, (PI: Lenka Kollerová). Czech Science Foundation (GA15-00682S)
- 2012 - 2014: “School bullying as a process - a social-cognitive analysis of classroom bullying“, (PI: Pavlína Janošová). Czech Science Foundation (P407/12/2325)
- 2008 - 2010: “Ethical-psychological factors of bullying and coping with it in the primary school“, (PI: Pavlína Janošová). Czech Academy of Sciences Foundation (IAA700250801)
- 2005 - 2006: "Autoregulation of the intersexual and isosexual aggression in adolescence as a function of interiorization of values: Postmodern representation of the problém“, (PI: Pavel Říčan). Czech Academy of Sciences Foundation (IAA700250502)
- 2005: "Spiritual foundation of the moral identity in adolescence“, (PI: Pavel Říčan). Charles University Foundation (379/2005/A-PP/HTF)
- 2005 - 2006: "Value-moral orientation of Czech adolescents – cognitive and experiential aspects“, (PI: Pavel Říčan). Czech Science Foundation (406/05/0940)
- 2004: "Human relationship as a religiosum: Psychological perspective“, (PI: Pavel Říčan). Czech Academy of Sciences Foundation (IAA 7025301)
- 2003: "Spirituality as a sub-structure of the personality“, (PI: Pavel Říčan). Charles University Foundation (314/2003/A-PP/HTF)
Teaching
- 2000 - now: Department of Education, Charles University, Hussite Theological Faculty, Prague, courses: Introduction to psychology, Developmental psychology, Educational and Social psychology, Clinical seminar
Award
- 2008 Otto Wichterle prize for young researcher workers
Membership in Professional Organizations and Editorial Boards
- European Association for Developmental Psychology (EADP)
- Českomoravská psychologická společnost [Czech-Moravian Psychological Association] (ČMPS)
Selected Publications
- Janošová, P., Vorlíček, R., Pospíšilová, A. (2024). Dlouhodobé oběti školní šikany [Chronic victims of school bullying]. Československá psychologie, 68(2), 208-221.
- Kollerová, L., Květon, P.,Zábrodská, K., & Janošová, P. (2023). Teacher exhaustion: The effects of disruptive student behaviors, victimization by workplace bullying, and social support from colleagues. Social Psychology of Education, 26, 885–902.
- Janošová, P., Kollerová, L., Cakirpaloglu, P., & Vorlíček, R. (2023). Empatie žáků vůči šikanovaným spolužákům [Empathy toward bullied classmates]. Československá psychologie, 67(1), 1-14.
- Vorlíček, R., Kollerová, L., Janošová, P., Jungwirthová, R. (2022). Stresory ve škole z pohledu učitelů a jejich souvislosti s individuálními charakteristikami a vyhořením [Stressors at school from the teachers’ perspective and their associations with individual characteristics and burnout]. Československá psychologie, 66(1), 1-16.
- Kollerová, L., Pospíšilová, A., Janošová, P. (2020). Šikanování na školách [Bullying in schools]. SSČ AV ČR, v.v.i.: Praha.
- Janošová, P., Chrz, V., Kollerová, L., Blažková, M. (2020). Vyčleňování ve školní třídě: pohled učitelů. Československá psychologie [Exclusion in the classroom: Teachers’ perspectives.]. 64(5), 506-520
- Vágnerová, M. M., Klégrová, J., Janošová, P.(2019). Orientační hodnocení pozornosti jako součást screeningu školní zralosti [Orientational assessment of attention as part of screening for school readiness]. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. 54(1), 78-94.
- Janošová, P., Kollerová, L., Soukup, P. (2018). Personality traits and defending victims of bullying: Agreableness, neuroticism, and extraverzion matters [Osobnostní rysy a zastávání obětí šikany: Přívětivost, neuroticismus a extraverze hrají roli]. Československá psychologie, 62(5), 432-446.
- Janošová, P., Pospíšilová, A. (2018). Zastánci šikanovaných žáků pomáhají zastavovat šikanu a zmírňovat její následky [Defenders of victims help to stop bullying and mitigate its consequences]. Prevence, 15(10), 13-16.
- Vágnerová, M., Kropáčková, J., Janošová, P. (2017). Dům je lehčí než pán – vývoj kresby v předškolním věku [House is easier than the lord - development of drawing in preschool age]. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 51(1), 33-47.
- Vágnerová, M., Janošová, P. (2017). Pán a pán, který běží – vývoj kresby v mladším školním věku [Lord and the lord running - development of children’s drawing in early school age.]. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 51(4), 240-259.
Publication Activities
FOTO: Jan Jirkovský