Publications
Selected recent publications

Dvořáková, Martina - Chládková, Kateřina
Mismatch Response to Native and Nonnative Vowels in Czech and Russian: Where's the Phoneme Effect?
Journal of Speech Language and Hearing Research. Roč. 68, č. 5 (2025), s. 2175-2190. Impakt faktor: 2.2, rok: 2023

Urban, Marek - Lukavský, Jiří - Brom, C. -Hein, Veronika - Švácha, Filip - Děchtěrenko, Filip - Urban, K.
Prompting for creative problem-solving: A process-mining study.
Learning and Instruction. Roč. 99, říjen (2025), č. článku 102156. Impakt faktor: 4.7, rok: 2023

Klocek, Adam - Kollerová, Lenka - Netík, Jan - Havrdová, E. - D'Urso, G. - Pour, M.
Longitudinal network associations between risk and protective factors for bullying, victimization, and well-being: Effects of an antibullying intervention.
Personality and Individual Differences. Roč. 244, říjen (2025), č. článku 113257. Impakt faktor: 3.5, rok: 2023

Děchtěrenko, Filip - Lukavský, Jiří - Adámek, P.
Low detail retention in visual memory despite focused effort.
Quarterly Journal of Experimental Psychology. duben (2025). Impakt faktor: 1.5, rok: 2023

Urban, Marek - Brom, C. -Lukavský, Jiří - Děchtěrenko, Filip - Hein, Veronika - Švácha, Filip - Kmoníčková, Petra - Urban, K.
“ChatGPT can make mistakes. Check important info.” Epistemic beliefs and metacognitive accuracy in students' integration of ChatGPT content into academic writing.
British Journal of Educational Technology. (2025). Impakt faktor: 6.7, rok: 2023

Kovářová, Marie - Filip, Miroslav - Kovář, Dominik - Pospíšilová, Alexandra
Toward a Robust Assessment of Construct Differentiation: A Preliminary Evidence for Convergent Validity of Repertory Grid Differentiation Indices.
Journal of Constructivist Psychology. březen (2025). Impakt faktor: 1, rok: 2023

Czekóová, Kristína - Mareček, R. - Staněk, R. - Hartley, C. - Kessler, K. - Hlavatá, P. - Ošlejšková, H. - Brázdil, M. - Shaw, D. J.
Altered Patterns of Dynamic Functional Connectivity Underpin Reduced Expressions of Social-Emotional Reciprocity in Autistic Adults.
Autism Research. únor (2025). Impakt faktor: 5.3, rok: 2023

Děchtěrenko, Filip - Bainbridge, W. A. - Lukavský, Jiří
Visual free recall and recognition in art students and laypeople.
Memory & Cognition. Roč. 53, č. 1 (2025), s. 363-378. Impakt faktor: 2.2, rok: 2023

Chládková, Kateřina - Podlipský, V.J. - Jarůšková, L. - Šimáčková, Š.
Tuning in to the prosody of a novel language is easier without orthography.
Bilingualism-Language and Cognition. únor (2025). Impakt faktor: 2.5, rok: 2023

Mudrák, Jiří - Zábrodská, Kateřina - Machovcová, Kateřina
Crafting Cumulative Advantage: A Systemic Approach to the Career Development of Highly Productive Researchers.
Minerva. leden (2025), č. článku e18975. Impakt faktor: 3.2, rok: 2023

Chrz, Vladimír - Dubovská, Eva - Poláčková Šolcová, Iva
Crisis and Growth: Narrative Processing of Difficult Experiences in Midlife.
Journal of Adult Development. leden (2025). Impakt faktor: 1.8, rok: 2023

Lacko, David - Čeněk, J. - Arıkan, A. - Dresler, T. - Galang, A.J. - Stachoň, Z. - Šašinková, A. - Tsai, J.-L. - Prošek, Tomáš- Ugwitz, P. - Šašinka, Č.
Investigating the geography of thought across 11 countries: Cross-cultural differences in analytic and holistic cognitive styles using simple perceptual tasks and reaction time modeling. Journal of Experimental Psychology-General. Roč. 154, č. 2 (2025), s. 325-346. Impakt faktor: 3.7, rok: 2023

Děchtěrenko, Filip - Bainbridge, W. A. - Lukavský, Jiří
Visual free recall and recognition in art students and laypeople.
Memory & Cognition. Roč. 53, č. 1 (2025), s. 363-378. Impakt faktor: 2.2, rok: 2023

Šebáň, Peter - Urban, K. - Šikl, Radovan
Comparing the effectiveness of multiple text reading and rereading on knowledge retention and metacognitive accuracy.
Instructional Science. Roč. 53, č. 3 (2025), s. 337-364. Impakt faktor: 2.6, rok: 2023

Kollerová, Lenka - Sweet, T.M. - Lee, J.-J. - Bardach, L. - Klocek, Adam - Killen, M.
Peer Dislike and Future School Adjustment in Early Adolescence: Recognizing Consequences for both Boys and Girls.
Child & youth care forum. Roč. 54, leden (2025), s. 715-733. Impakt faktor: 1.7, rok: 2023

Rupar, Mirjana - Koleczek, M. - Jamroz-Dolinska, K. - Sekerdej, M.
Conservatism in response to rising universalism? Linking individuals' conservation values, right-wing attitudes, and nationalism to perceived prevalence of universalism among fellow citizens.
Political Psychology. říjen (2024). Impakt faktor: 4, rok: 2023

Rupar, Mirjana - Sekerdej, M. - Jamroz-Dolinska, K. - Hubená, B.
Constructive Patriotism Predicts Voting Intentions: Evidence From State Parliamentary, EU Parliamentary, and Presidential Elections Across Different EU Countries.
Journal of Social and Political Psychology. Roč. 12, č. 1 (2024), s. 126-139. Impakt faktor: 1.8, rok: 2023

Haines, Serena - Nater, Ch. - Sczesny, S.
Creating a System That Cares: A PRISMA Review and Road Map to Increase Men’s Representation in Early Childhood Education and Care.
Psychology of Men & Masculinity. Roč. 25, č. 4 (2024), s. 451-465. Impakt faktor: 2.7, rok: 2023

Paillereau, Nikola - Chládková, Kateřina
Infants' reliance on rhythm to distinguish languages: A critical review.
Infancy. Roč. 29, č. 6 (2024), s. 842-876. Impakt faktor: 2, rok: 2023

Klocek, Adam - Kollerová, Lenka - Netík, Jan - Havrdová, E.
Florence Bullying-Victimization Scales: Validation Study and Victimization Associations With Well-Being and Social Self-Efficacy.
Journal of Psychoeducational Assessment. Roč. 42, č. 8 (2024), s. 969-987. Impakt faktor: 1.5, rok: 2023

Voca, Shpend - Telaku, N. - Van Assche, J.
Right-wing authoritarianism, social dominance orientation, and attitudes toward peace and war: The role of symbolic and realistic threat.
Journal of Applied Social Psychology. Roč. 54, č. 9 (2024), s. 572-583. Impakt faktor: 2.2, rok: 2023

Oľhová, Simona - Brachtlová, M. - Urban, Marek
The ups and downs of online intergroup contact interventions: popular narratives and secondary transfer effect.
European Journal of Psychology of Education. Roč. 39, č. 4 (2024), s. 4597-4615. Impakt faktor: 2.7, rok: 2023

Klocek, Adam - Kollerová, Lenka - Havrdová, E. - Kotrbová, M. -Netík, Jan - Pour, M.
Effectiveness of the KiVa anti-bullying program in the Czech Republic: A cluster randomized control trial.
Evaluation and Program Planning. Roč. 106, říjen (2024), č. článku 102459. Impakt faktor: 1.5, rok: 2023

Kollerová, Lenka - Soukup, P. - Strohmeier, D. - Caravita, S.C.S. - Killen, M.
Teacher evaluations of interethnic bullying of an Arab student: The role of perceiving refugees as a threat or benefit.
Social Psychology of Education. Roč. 27, č. 6 (2024), s. 3329-3352. Impakt faktor: 3.2, rok: 2023

Jelínek, Martin - Květon, Petr - Burešová, I.
Subjective Indicators of Overtraining and Their Relationship to Sport Fitness: A 1-year Observation of Elite Athletes.
SAGE Open. Roč. 14, č. 2 (2024), s. 1-13. Impakt faktor: 2, rok: 2023

Lacko, David - Čeněk, J. - Hřebíčková, Martina
University students' and lecturers' perceived stress and satisfaction with life during the COVID-19 pandemic: The role of personality traits and self-efficacy.
Social and Personality Psychology Compass. Roč. 18, č. 5 (2024), č. článku e12957. Impakt faktor: 4.8, rok: 2023

Urban, Marek - Děchtěrenko, Filip - Lukavský, Jiří - Hrabalová, V. - Švácha, F. - Brom, C. - Urban, K.
ChatGPT improves creative problem-solving performance in university students: An experimental study.
Computers & Education. Roč. 215, červenec (2024), č. článku 105031. Impakt faktor: 8.9, rok: 2023

Šikl, Radovan - Brücknerová, K. - Švedová, H. -Děchtěrenko, Filip - Ugwitz, P. - Chmelík, J. - Pokorná, H. - Juřík, V.
Who benefits and who doesn't in virtual reality learning: An experimental study comparing two types of school.
Journal of Computer Assisted Learning. Roč. 40, č. 4 (2024), s. 1591-1604. Impakt faktor: 5.1, rok: 2023

Šikl, Radovan - Preiss, M. - Hoskovcová, S.
Between conformity and individuality: Psychologists in Czechoslovakia during normalization (1968–1989).
History of Psychology. Roč. 27, č. 2 (2024), s. 178-198. Impakt faktor: 1.1, rok: 2023

Urban, Marek - Pesout, O. - Urban, K.
Investigating the Relationship Between Need Satisfaction and Creative Performance: Intrinsically Motivated Students Value Creativity.
Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. únor (2024). Impakt faktor: 2.7, rok: 2023

Čermák, Ivo - Vobořil, Dalibor (eds.)
Příběh československé psychologie: rozhovory s osobnostmi oboru III.
Praha: Portál, 2024. 440 s.

Chládková, Kateřina - Jarůšková, L. - Svoboda, Michaela
Děti a bilingvismus: Jak se učíme mluvit, když je kolem nás víc jazyků.
Praha: Středisko společných činností AV ČR, v. v. i., 2024. Věda kolem nás, 135.

Zvončáková, Katarína - Mekyska, J. - Urbánek, Tomáš- Mucha, J. - Prošek, Tomáš
DiaGraMo. Diagnostika grafomotoriky. Diagnostický a technický manuál a videomanuál.
Brno: Psychologický ústav AV ČR, v. v. i., 2024.

Graf, Sylvie - Oľhová, Simona - Rupar, Mirjana
Media and prejudice.
Research Handbook on Communication and Prejudice. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2024), s. 43-60.

Lukavský, Jiří
Déjà vu. Jak si vědci vysvětlují pocit déjà vu.
Zeptej se vědce. Neexistují blbé otázky. Praha: Grada, 2024, s. 230-232.

Šolcová, Iva - Mareš, J. - Kebza, V.
Sociální opora.
Psychologie zdraví. Praha: Grada, 2024, s. 301-310.

Šolcová, Iva - Kebza, V.
Nerovnosti ve zdraví.
Psychologie zdraví. Praha: Grada, 2024, s. 295-301.

Šolcová, Iva - Kebza, V.
Zvládací strategie: vymezení, klasifikace, diagnostika.
Psychologie zdraví. Praha: Grada, 2024, s. 225-230.

Šolcová, Iva - Kuželová, H. - Kebza, V. - Ptáček, R. - Motyková, E. - Vrablík, M.
Imunitní systém, psychoneuroimunologie.
Psychologie zdraví. Praha: Grada, 2024, s. 152-159.

Smolík, Filip
Jak se děti učí mluvit.
Praha: Středisko společných činností AV ČR, v. v. i., 2023. Věda kolem nás.

Zábrodská, Kateřina
Prevence šikany na pracovišti: Průvodce pro vysoké školy.
Praha: Karolinum, 2023, 59 s.

Šolcová, Iva - Děchtěrenko, Filip - Havrdová, Z.
Researching Reflectivity by Scales.
Enhancing Professionality Through Reflectivity in Social and Health Care. Cham: Springer, 2023, s. 129-146.

Urban, Marek
Identification of differences in key literacy indicators under the old and the innovated preschool curriculum.
Development of Key Literacy Skills in Early Childhood Education. Berlin: Peter Lang, 2023, s. 39-62.

Šafárová, Katarína - Mekyska, J. -Urbánek, Tomáš - Čunek, Lukáš - Galáž, Z. - Mucha, J. - Zvončák, V. - Bednářová, J.
Grafomotorické dovednosti. Nové přístupy k diagnostice.
Brno: Masarykova univerzita, 2022, 190 s.

Čermák, Ivo (ed.) - Šikl, Radovan (ed.)
Příběh československé psychologie: rozhovory s osobnostmi oboru II.
Praha: Portál, 2022, 350 s.