doc. Mgr. et Mgr. Pavlína Janošová, Ph.D.

doc. Mgr. et Mgr. Pavlína Janošová, Ph.D.

Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Pod Vodárenskou věží 1143/4
182 00 Praha 8
Tel.: +420 266 053 855
E-mail: janosova@praha.psu.cas.cz

orcid.logo

 

Odborné zájmy

  • školní šikana, její etický kontext a skupinové faktory
  • spiritualita a morálně-hodnotová orientace dospívajících
  • problematika gender u dětí a dospívajících

Vzdělání a praxe

  • 2003 - dosud: Psychologický ústav AV ČR, pobočka Praha (od roku 2009 vědecká pracovnice, částečný úvazek)
  • 2000 - dosud: Husitská teologická fakulta na katedře pedagogiky (od roku 2009 docentka)
  • září - listopad 2000: vychovatelka v Azylovém domě pro děti
  • 1997 - 2002: doktorské studium na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obor: pedagogická psychologie
  • 1992 - 1997: magisterské studium na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obory: specializační příprava pro učitelství, psychosociální vědy, religionistika-filozofie

Projekty

  • 2023 - 2025: Následky šikany: Jak charakteristiky školních tříd zmírňují psychické potíže spojené s viktimizací, GAČR (GA23-06289S) - spolupracovnice na grantu dr. Lenky Kollerové
  • 2018 - 2020: Pohled učitelů na vrstevnickou exkluzi mezi adolescenty, GAČR (GA18-09443S) - spolupracovnice na grantu dr. Lenky Kollerové
  • 2015 - 2017: Obrana obětí šikany: Longitudinální role individuálních a skupinových faktorů, GAČR (GA15-00682S) - spolupracovnice na grantu dr. Lenky Kollerové
  • 2012 - 2014: Školní šikana jako proces - sociálně-kognitivní analýza třídní šikany, GAČR (P407/12/2325) - hlavní řešitelka
  • 2008 - 2010: Eticko-psychologické faktory šikany a jejího zvládání na základní škole, GAAV ČR (IAA700250801) - hlavní řešitelka
  • 2005 - 2006: Hodnotově-mravní orientace českých adolescentů – kognitivní a prožitkové aspekty, GAČR (406/05/0940) - spolupracovnice na grantu prof. Pavla Říčana
  • 2005 - 2006: Autoregulace intersexuální a izosexuální agrese v adolescenci jako funkce interiorizace hodnot: Postmoderní podoba problému, GAAV (IAA700250502) - spolupracovnice na grantu prof. Pavla Říčana
  • 2005: Spirituální základ mravní identity v adolescenci, GAUK (379/2005/A-PP/HTF) - spolupracovnice na grantu prof. Pavla Říčana
  • 2003: Spiritualita jako substruktura osobnosti, GAUK (314/2003/A-PP/HTF) - spolupracovnice na grantu prof. Pavla Říčana
  • 2003 - 2004: Lidský vztah jako religiosum: Psychologická perspektiva, GAAV (IAA 7025301) - spolupracovnice na grantu prof. Pavla Říčana

Pedagogická činnost

  • 2000 - dosud: Interní vyučující na Husitské teologické fakultě UK, katedra pedagogiky (úvod do psychologie, vývojová psychologie, sociální a pedagogická psychologie, klinický semestr)

Členství v profesních organizacích a edičních radách

  • Českomoravská psychologická společnost (ČMPS)     
  • Členství v OR pro obor pedagogické psychologie (PF JU, České Budějovice)
  • Členství ve VR (HTF UK, Praha)

Ocenění

  • 2008 Cena Otto Wichterle pro mladé výzkumné pracovníky

Vybrané publikace

  • Janošová, P., Vorlíček, R., Pospíšilová, A. (2024). Dlouhodobé oběti školní šikany [Chronic victims of school bullying]. Československá psychologie, 68(2), 208-221.
  • Kollerová, L., Květon, P.,Zábrodská, K., & Janošová, P. (2023). Teacher exhaustion: The effects of disruptive student behaviors, victimization by workplace bullying, and social support from colleagues. Social Psychology of Education, 26, 885–902.
  • Janošová, P., Kollerová, L., Cakirpaloglu, P., & Vorlíček, R. (2023). Empatie žáků vůči šikanovaným spolužákům [Empathy toward bullied classmates]. Československá psychologie, 67(1), 1-14.
  • Vorlíček, R., Kollerová, L., Janošová, P., Jungwirthová, R. (2022). Stresory ve škole z pohledu učitelů a jejich souvislosti s individuálními charakteristikami a vyhořením [Stressors at school from the teachers’ perspective and their associations with individual characteristics and burnout]. Československá psychologie, 66(1), 1-16.
  • Kollerová, L., Pospíšilová, A., Janošová, P. (2020). Šikanování na školách [Bullying in schools]. SSČ AV ČR, v.v.i.: Praha.
  • Janošová, P., Chrz, V., Kollerová, L., Blažková, M. (2020). Vyčleňování ve školní třídě: pohled učitelů. Československá psychologie [Exclusion in the classroom: Teachers’ perspectives.]. 64(5), 506-520
  • Vágnerová, M. M., Klégrová, J., Janošová, P.(2019). Orientační hodnocení pozornosti jako součást screeningu školní zralosti [Orientational assessment of attention as part of screening for school readiness]. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. 54(1), 78-94.
  • Janošová, P., Kollerová, L., Soukup, P. (2018). Personality traits and defending victims of bullying: Agreableness, neuroticism, and extraverzion matters [Osobnostní rysy a zastávání obětí šikany: Přívětivost, neuroticismus a extraverze hrají roli]. Československá psychologie, 62(5), 432-446.
  • Janošová, P., Pospíšilová, A. (2018). Zastánci šikanovaných žáků pomáhají zastavovat šikanu a zmírňovat její následky [Defenders of victims help to stop bullying and mitigate its consequences]. Prevence, 15(10), 13-16.
  • Vágnerová, M., Kropáčková, J., Janošová, P. (2017). Dům je lehčí než pán – vývoj kresby v předškolním věku [House is easier than the lord - development of drawing in preschool age]. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 51(1), 33-47.
  • Vágnerová, M., Janošová, P. (2017). Pán a pán, který běží – vývoj kresby v mladším školním věku [Lord and the lord running - development of children’s drawing in early school age.]. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 51(4), 240-259.

ResearchGate.logo

Přehled publikační činnosti

FOTO: Jan Jirkovský